STATUT POLSKIEJ IZBY GOSPODARCZEJ IMPORTERÓW, EKSPORTERÓW
I KOOPERACJI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1.
- Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji zwana dalej Izbą działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa i niniejszego statutu.
- Siedzibą Izby jest miasto Poznań. Izba działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej i za granicą.
- Izba może tworzyć przedstawicielstwa i oddziały w kraju i za granicą.
§ 2.
- Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji jest organizacją samorządu gospodarczego reprezentującą interesy przedsiębiorstw działających w sferze importu, eksportu i kooperacji, skupiającą na zasadach dobrowolności wszelkie podmioty gospodarcze zajmujące się produkcją, handlem, usługami i kooperacją w obrocie krajowym i międzynarodowym.
- Izba zrzesza przedsiębiorstwa polskie i zagraniczne.
- Członkiem Izby mogą być również krajowe i zagraniczne izby i organizacje gospodarcze lub ich struktury terenowe, których działalność zbieżna jest ze statutem Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji.
- Izba może być przedstawicielem lub prowadzić przedstawicielstwa, oddziały krajowych i zagranicznych izb, organizacji i struktur gospodarczych.
- Dla rozwoju współpracy z poszczególnymi krajami, kontynentami Izba może organizować i afiliować bilateralne izby gospodarcze.
- Izba może inspirować i realizować zadania w zakresie tworzenia i obsługi ośrodków rozwoju innowacyjności, przedsiębiorczości, rozwoju regionalnego, a także inne zlecane kierunki działań.
§ 3.
- Izba jest organizacją non-profit i przeznacza wszystkie swoje zyski na realizację celów statutowych.
§ 4.
- Izba jest niezależna od jakichkolwiek organizacji politycznych i społecznych, w swej działalności może współpracować z każdą jednostką organizacyjną realizującą cele zbieżne z celami Izby.
§ 5.
- Izba może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych o celach zbieżnych z celami Izby.
Rozdział II
Cel, kierunki, zadania
§ 6.
- Celem Izby jest działanie w interesie i na rzecz rozwoju zrzeszonych przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych.
§ 7.
- Izba ukierunkowuje swoje działania na współpracę z:
- parlamentem i rządem;
- instytucjami i organizacjami centralnymi oraz międzynarodowymi;
- samorządem terytorialnym i administracją szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego;
- samorządem gospodarczym wszystkich szczebli;
- uczelniami, instytutami, ośrodkami innowacji;
- polskimi przedstawicielstwami dyplomatycznymi i placówkami handlowymi za granicą oraz zagranicznymi w Polsce;
- polskimi i zagranicznymi izbami i organizacjami gospodarczymi.
- Izba popiera i podejmuje nowe inicjatywy, prowadzi działalność informacyjną, szkoleniową, doradczą, wydawniczą, badawczą, marketingową, promocyjną, reklamową oraz usługi okołobiznesowe, ustanawia i nadaje tytuły, nagrody, wyróżnienia, wydaje opinie polecające, świadectwa, certyfikaty.
§ 8.
- Izba reprezentuje interesy swoich członków poprzez:
- informowanie parlamentarzystów o istotnych sprawach dla działalności i rozwoju przedsiębiorstw;
- przedstawianie opinii przedsiębiorców na temat funkcjonujących i przygotowywanych
- projektów ustaw gospodarczych;
- wskazywanie potrzeb nowelizacji ustaw i oczekiwanych zmian legislacyjnych;
- występowanie do organów rządowych w interesie swoich członków - koncesje, zezwolenia, opinie, rekomendacje itp.
- uzyskiwanie rządowych programów, prognoz, analiz gospodarczych;
- uzyskiwanie informacji o rządowych programach wsparcia przedsiębiorstw, eksportu itp. oraz zapewnienia członkom Izby możliwości korzystania z tych programów.
- Izba utrzymuje bieżący kontakt i uczestniczy w pracach organizacji centralnych i międzynarodowych dla zapewnienia członkom Izby:
- informacji o dotacjach, funduszach, szkoleniach, naradach, konferencjach oraz możliwościach korzystania i uczestnictwa;
- wsparcia tych organizacji i instytucji dla konkretnych spraw i działań.
- Izba prowadzi współpracę z samorządem terytorialnym i administracją polegającą na:
- bieżącej wymianie informacji o znaczeniu gospodarczym;
- uczestnictwie w pracach na zaproszenia komisji i zespołów gospodarczych;
- wymianie opinii na temat projektowanych i realizowanych rozwiązań mających związki z gospodarką;
- reprezentowaniu interesów członków Izby;
- inspirowaniu rozwoju gospodarczego przedsiębiorstw i miejscowości;
- zapewnianiu informacji o możliwościach inwestowania i wprowadzania innowacji;
- możliwości kształcenia i zatrudniania pracowników o pożądanym przygotowaniu teoretycznym i praktycznym;
- reprezentowaniu na podstawie pełnomocnictw interesów samorządu terytorialnego w kontaktach zagranicznych.
- Izba uczestniczy w pracach samorządu gospodarczego wszystkich szczebli dla zapewnienia:
- interesów członków Izby;
- uzgadniania wspólnego stanowiska całego środowiska gospodarczego;
- szybkiej wymiany informacji gospodarczych;
- uzgadniania wspólnych inicjatyw gospodarczych.
- Poprzez kontakt z uczelniami i instytutami Izba zapewnia:
- dopływ nowych technologii, rozwiązań, prac badawczych według zapotrzebowania członków Izby;
- możliwości doskonalenia wiedzy pracowników przedsiębiorstw;
- planowanie kierunków rozwoju przedsiębiorstw, w tym w kierunku innowacyjnym.
- Izba zapewniania bieżący dopływ informacji do polskich ambasad i placówek za granicą i zagranicznych w Polsce w celu:
- wprowadzania polskich firm i ich wyrobów na rynki zagraniczne;
- wzrostu eksportu i promocji eksportu polskiej gospodarki;
- znajdowania za granicą kooperantów i inwestorów dla konkretnych firm;
- uzyskiwania informacji o nowych technologiach, konstrukcjach, rozwiązaniach organizacyjnych i prawnych, służących wprowadzaniu innowacji;
- wyszukiwania według zapotrzebowania: surowców, maszyn, urządzeń, technologii;
- znajdowania w Polsce i za granicą lokalizacji pod inwestycje;
- zapewnienia opieki organizacyjnej i prawnej inwestorom w Polsce i za granicą;
- prawidłowego przygotowania wyjazdów polskich misji gospodarczych do poszczególnych krajów i przyjęć zagranicznych misji gospodarczych oraz udziału w targach krajowych i zagranicznych;
- uzyskiwania ofert gospodarczych, informacji o nowelizacji prawa, analiz gospodarczych tych państw oraz możliwości kształtowania się importu i eksportu.
- Stała bieżąca współpraca Izby z innymi polskimi i zagranicznymi izbami oraz organizacjami gospodarczymi zapewnia członkom Izby:
- organizację współpracy przedsiębiorstw w Polsce i za granicą;
- informowanie o poszukiwanych partnerach;
- dobór przedsiębiorstw do konkretnej współpracy, w tym tworzenia klastrów;
- wymianę informacji i misji gospodarczych.
Izba może na podstawie umów reprezentować interesy krajowych i zagranicznych izb i organizacji gospodarczych.
8. Izba podejmuje, prowadzi i popiera nowe inicjatywy polegające między innymi na:
- organizowaniu grup przedsiębiorstw dla realizacji konkretnych celów gospodarczych;
- inspirowaniu uruchamiania nowej działalności gospodarczej;
- zachęcaniu do wprowadzania norm jakości w firmach, nowych technologii, organizacji produkcji i pracy w oparciu o rozwiązania innowacyjne;
- wyszukiwaniu rozwiązań mogących odegrać istotną rolę dla pozycji firmy na rynku;
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz absolwentów;
- promocji aktywizacji zawodowej kobiet oraz działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- działaniach na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
- Działalność statutowa Izby polega na:
- tworzeniu i prowadzeniu systemów informacji gospodarczej;
- zapewnianiu swoim członkom bieżącego dopływu informacji o ofertach kooperacyjnych firm zagranicznych, zagranicznych i krajowych targach oraz organizowanych wyjazdach i przyjazdach misji gospodarczych, a także całości zagadnień związanych z profilem działalności przedsiębiorstwa i zgłoszonym przez niego zapotrzebowaniem;
- wydawaniu Monitora Izby oraz materiałów informacyjnych, promocyjnych, reklamowych i szkoleniowych na potrzeby własne Izby, obsługiwanych członków oraz przedsiębiorstw i instytucji współpracujących;
- świadczeniu usług doradczych i okołobiznesowych w tym badanie kierunków rozwoju rynku wewnętrznego oraz w poszczególnych krajach, sporządzaniu i udostępnianiu posiadanych ocen marketingowych, a także pomoc w ich interpretacjach i analizie;
- działalności edukacyjnej: organizowaniu i prowadzeniu szkoleń, wykładów, seminariów, warsztatów szkoleniowych;
- inspirowaniu wprowadzania innowacji do przedsiębiorstw oraz organizacji klastrów.
- Dla uświetnienia działalności, uhonorowania najbardziej zasłużonych członków, promocji firm i ich wyrobów, podkreślenia zasług dla współpracy, rozwoju gospodarczego, promocji międzynarodowej, Izba może ustanawiać i nadawać tytuły honorowe, nagrody i wyróżnienia.
- Izba może po dokładnym rozeznaniu działalności przedsiębiorstwa lub przedmiotu dotyczącego sprawy wydawać opinie polecające, świadectwa, certyfikaty.
Rozdział III
Członkowie ich prawa i obowiązki
§ 9.
- Izba zrzesza członków zwyczajnych i wspierających.
- Izba może nadawać tytuł członka honorowego.
§10.
- Członkiem zwyczajnym Izby może zostać każde przedsiębiorstwo krajowe i zagraniczne oraz izby i organizacje, o których mowa w § 2 ust. 1-3, które zobowiązują się do przestrzegania statutu Izby i postanowień jej władz.
- Członkiem wspierającym Izby może zostać każde przedsiębiorstwo krajowe i zagraniczne oraz izby i organizacje, o których mowa w § 2 ust. 1-3, które zadeklaruje wsparcie materialne lub organizacyjne działalności Izby.
- Tytuł członka honorowego na wniosek Zarządu nadaje Walne Zgromadzenie podmiotom szczególnie zasłużonym dla działalności Izby.
§ 11.
- Członkostwo Izby nabywa się poprzez złożenie deklaracji i przyjęcie w poczet członków na podstawie Uchwały Zarządu Izby, który podejmując uchwałę o przyjęciu w poczet zbada, czy działalność kandydata mieści się w dyspozycji § 2. Zarząd Izby zobowiązany jest przedstawić nowo przyjętych członków na najbliższym posiedzeniu Rady Izby.
- Zarząd Izby odmawia przyjęcia w poczet członków, jeżeli dotychczasowa działalność kandydata sprzeczna jest z zasadami rzetelności, uczciwości, praworządności, przyjętymi przez Polską Izbę Gospodarczą Importerów, Eksporterów i Kooperacji.
§ 12.
- Członkostwo Izby traci się na skutek:
- rezygnacji z członkostwa;
- zawieszenia, likwidacji działalności, postawienia w stan upadłości;
- niepłacenia składek członkowskich przez sześć miesięcy;
- wykluczenia na skutek nieprzestrzegania postanowień statutu.
§ 13.
- Uchwały w sprawach wymienionych w § 12 pkt. d podejmuje Rada Izby przesyłając niezwłocznie uchwałę wraz z uzasadnieniem zainteresowanemu członkowi pocztą elektroniczną, faksem lub listem poleconym.
§ 14.
- Od uchwały Rady Izby podjętej w sprawach wymienionych w § 12 pkt. d członkowi służy prawo złożenia odwołania do Walnego Zgromadzenia, które może przywrócić członkostwo. Odwołanie składa się na piśmie w terminie jednego miesiąca od dnia otrzymania uchwały Rady Izby wraz z uzasadnieniem. Odwołanie złożone po terminie jest bezskuteczne. Walne Zgromadzenie może jednak, uznając opóźnienie za usprawiedliwione, odwołanie rozpatrzyć. Wraz z odwołaniem Rada Izby przedkłada Walnemu Zgromadzeniu opinię przygotowaną przez Komisję Rewizyjną.
§ 15.
- Członkowie zwyczajni Izby mają prawo do:
- uczestniczenia w pracach Izby, korzystania z jej urządzeń i wszechstronnej pomocy;
- korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego;
- uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu Izby;
- powoływania się na członkostwo w Izbie w korespondencji, reklamie lub innych materiałach i oświadczeniach;
- otrzymywania wszelkich materiałów Izby oraz publikowania swoich tekstów w tych materiałach po uzyskaniu akceptacji Zarządu Izby.
- Członkowie honorowi i wspierający mają prawo uczestniczenia we wszystkich formach działalności Izby.
§ 16.
- Członkostwo w Izbie nie wyklucza członkostwa w innych organizacjach i stowarzyszeniach w tym w innych izbach gospodarczych, o ile ich założenia i działalność nie stoją w sprzeczności z założeniami i działalnością Izby.
§ 17.
- Członkowie zwyczajni Izby mają obowiązek:
- postępowania w prowadzonej działalności gospodarczej w sposób zgodny z zasadami etycznymi przyjętymi przez Izbę;
- przestrzegania uchwał i postanowień władz Izby;
- udzielania Izbie na żądanie jej organów wszelkich informacji dotyczących działalności gospodarczej w granicach niezbędnych do realizacji celów Izby, a nie naruszających interesów firmy;
- wpłacenia wpisowego w chwili przystąpienia do Izby oraz terminowego płacenia składek członkowskich.
Rozdział IV
Organy Izby
§ 18.
- Organami Izby są:
- Walne Zgromadzenie Izby;
- Rada Izby;
- Zarząd Izby.
§ 19.
- Walne Zgromadzenie może być zwyczajne i nadzwyczajne. Zwyczajne Zgromadzenie odbywa się w terminie do dnia 30 czerwca danego roku. Nadzwyczajne Zgromadzenie odbywa się w terminie 5 tygodni od dnia złożenia na piśmie przez 10% członków Izby takiego żądania. Może ono być zwołane również przez Zarząd z jego własnej inicjatywy lub na żądanie Rady Izby. Występujący o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia jest zobowiązany określić prządek jego obrad. Porządek obrad winien być podany do wiadomości członkom Izby w sposób określony w § 20. Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd Izby, a gdyby Zarząd Zgromadzenia nie zwołał w terminie - przez Radę Izby. W Walnym Zgromadzeniu członkowie uczestniczą osobiście względnie przez swoich przedstawicieli lub pełnomocników.
§ 20.
- Walne Zgromadzenie Izby zwołuje się poprzez zawiadomienie pocztą elektroniczną, faksem lub listem poleconym wysyłanym na 2 tygodnie przed terminem Walnego Zgromadzenia. Wraz z zawiadomieniem o terminie obrad Walnego Zgromadzenia członkom Izby winien być przesłany porządek obrad wraz z materiałami i ewentualnymi projektami uchwał, które mają być przedmiotem obrad.
§ 21.
- Walne Zgromadzenie Izby jest najwyższą władzą Izby. Do jego kompetencji należy:
- podejmowanie uchwał w sprawach kierunków rozwoju Izby, stanowiska Izby w najważniejszych sprawach dotyczących Izby lub jej członków;
- powoływanie i odwoływanie Rady Izby i jej członków, a w tym Prezydenta Rady Izby w odrębnych głosowaniu;
- zatwierdzanie budżetu, sprawozdania finansowego i bilansu;
- udzielanie absolutorium władzom Izby;
- podejmowanie uchwał w sprawie wysokości wpisowego i składki członkowskiej;
- podejmowanie uchwał w całokształcie spraw związanych z działalnością Izby.
§ 22.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 50% członków w pierwszym terminie. W przypadku braku wymaganego quorum w pierwszym terminie, Walne Zgromadzenie odbywa się w drugim terminie w tym samym dniu określonym w zawiadomieniu po 30 minutowej przerwie, a jego uchwały we wszystkich sprawach określonych porządkiem obrad będą ważne bez względu na ilość obecnych członków. Informacja o tej zasadzie powinna być zamieszczona w zawiadomieniu o zwołaniu Walnego Zgromadzenia. W zawiadomieniu powinien być również podany porządek obrad.
- Walne Zgromadzenie odbywa się według regulaminu obrad, o którym mowa w rozdziale V
- Walne Zgromadzenie może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych porządkiem obrad podanym do wiadomości członków Izby. Walne Zgromadzenie może skreślić z porządku obrad poszczególne sprawy lub odroczyć ich rozpatrzenie do następnego Walnego Zgromadzenia, a także zmienić kolejność rozpatrywania spraw objętych porządkiem obrad. Uchwały Walnego Zgromadzenia obowiązują wszystkich członków.
- Walne Zgromadzenie podejmuje uchwałę o jawnym lub tajnym sposobie przeprowadzania wyborów do władz Izby.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia podpisują: Przewodniczący oraz Sekretarz Walnego Zgromadzenia.
§ 23.
- Do Rady Izby Walne Zgromadzenie wybiera 9-17 członków, w tym Prezydenta Rady. Radą kieruje Prezydent Rady, wybierany przez Walne Zgromadzenie w osobnym głosowaniu. Kadencja Rady trwa pięć lat. Rada wybiera ze swego grona Sekretarza. Strukturę wewnętrzną Rady, tryb obradowania i podejmowania uchwał winien określić regulamin zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Izby.
- Członkostwo w Radzie Izby traci się:
- wraz z upływem kadencji;
- jeśli członek Rady zaprzestał pracy w przedsiębiorstwie - członku Izby;
- jeśli przedsiębiorstwo, w którym pracował członek Rady zaprzestało być członkiem Izby;
- jeśli przedsiębiorstwo, w którym pracował członek Rady zostało postawione w stan likwidacji lub upadłości;
- na skutek złożenia rezygnacji;
- na skutek odwołania przez Walne Zgromadzenie Izby.
- Wakujące miejsce w Radzie Izby może być uzupełnione w drodze wyborów przez Walne Zgromadzenie.
§ 24.
- Stałą komisją Rady jest Komisja Rewizyjna składająca się z 3 do 5 osób wybieranych przez Radę na swym pierwszym po wyborach posiedzeniu. Komisją Rewizyjną kieruje Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, która wybiera go ze swego grona. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy przeprowadzanie w imieniu Rady kontroli finansów Izby oraz jej majątku i sposobu zarządzania nim, opiniowanie pracy Rady, Zarządu Izby oraz przygotowanie związanych z tym wniosków.
§ 25.
- Radą Izby kieruje Prezydent Rady.
- Rada wybiera spośród swojego składu:
- jednego do czterech Wiceprezydentów, którzy kierują pracą zespołów Rady,
- sekretarza.
- Pod nieobecność Prezydenta zastępuje go Wiceprezydent Rady.
§26.
- Do kompetencji Rady należy:
- wytyczanie kierunków działania i rozwoju Izby;
- powoływanie komisji i zespołów roboczych;
- nadawanie tytułów honorowych, wyróżnień, odznaczeń;
- powoływanie Sądu Polubownego;
- wytyczanie kierunków współpracy z zagranicą;
- opracowywanie koncepcji promocji i marketingu;
- wytyczanie kierunków działalności informacyjnej, naukowo-technicznej, udziału w wystawach, targach;
- tworzenie warunków do kontaktów i rozwoju współpracy z władzami centralnymi i lokalnymi;
- kontrola pracy Zarządu i składanie wniosków Walnemu Zgromadzeniu w sprawie udzielania Zarządowi absolutorium;
- kontrola finansów Izby, przygotowanie projektów budżetu Izby i przedkładanie ich Walnemu Zgromadzeniu;
- przygotowywanie projektów uchwał Walnego Zgromadzenia;
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu;
- uchwalanie regulaminu pracy Zarządu oraz zasad wynagradzania pracowników Izby;
- opracowywanie w imieniu Izby opinii we wszelkich sprawach związanych z podstawowymi celami działalności Izby, inicjatywami ustawodawczymi, opiniami w sprawach działalności gospodarczej, sytuacji gospodarczej regionu i kraju itp.;
- podejmowanie uchwał o nabyciu lub zbyciu nieruchomości. Ponadto uchwały Rady wymaga również obciążenie nieruchomości;
- inne sprawy przewidziane w statucie.
§ 27.
- Prace w Radzie mogą być płatne, o czym decyduje Walne Zgromadzenie.
§ 28.
- Zarząd składa się z Prezesa i dwóch do czterech członków Zarządu powoływanych przez Radę Izby na czas nieokreślony.
- Prezes Zarządu reprezentuje Izbę na zewnątrz.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu. Prezes pozostaje z Izbą w stosunku pracy.
- Do kompetencji Zarządu należy bieżące kierowanie sprawami Izby.
- Członkowie Zarządu nie mogą być członkami Rady.
- Rada Izby na wniosek Prezesa może spośród członków Zarządu powołać Wiceprezesów.
§ 29.
- Do zaciągania zobowiązań finansowych w imieniu Izby oraz podpisywania wszelkich umów uprawniony jest Prezes Zarządu lub dwóch członków Zarządu łącznie.
§ 30.
- Zarząd do prowadzenia poszczególnych spraw, zwłaszcza działalności gospodarczej, może ustanawiać pełnomocników Izby.
Rozdział V
Regulamin Walnego Zgromadzenia
§ 31.
- Obrady Walnego, Zgromadzenia prowadzi Przewodniczący i dwóch Sekretarzy, wybranych w jawnym głosowaniu zwykłą większością głosów.
- Przewodniczący Walnego Zgromadzenia stwierdza jego prawomocność, jest odpowiedzialny za sprawny przebieg obrad zgodnie z przyjętym porządkiem obrad.
- Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń, czas trwania jednego wystąpienia nie powinien przekroczyć 5 minut. Przewodniczący może po uprzednim ostrzeżeniu odebrać głos osobie, która przekroczyła limit czasu, lub której wypowiedź odbiega od przedmiotu dyskusji.
- Sekretarze Walnego Zgromadzenia nadzorują sporządzanie protokołu obrad i podpisują protokół Walnego 'Zgromadzenia wraz z Przewodniczącym Walnego Zgromadzenia.
- Walne Zgromadzenie powołuje:
- Komisję Uchwał i Wniosków
- Komisję Skrutacyjną
- W skład komisji wchodzą osoby zaproponowane przez prezydium Rady Izby oraz zgłoszone z sali o ile nikt z delegatów nie zgłosi sprzeciwu.Komisje powoływane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Po powołaniu komisja ukonstytuowuje się wybierając ze swego grona Przewodniczącego.
- Komisja Uchwał przedkłada Walnemu Zgromadzeniu projekty uchwał o:
- przyjęciu regulaminu obrad,
- zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i bilansu za okres sprawozdawczy oraz budżetu,
- udzieleniu absolutorium Radzie Izby,
- udzieleniu absolutorium Zarządowi Izby,
- zmianie Statutu Izby,
oraz inne stosownie do porządku obrad Walnego Zgromadzenia.
- Komisja Skrutacyjna oblicza głosy oddane przez uczestników Walnego Zgromadzeniapodczas głosowań i przekazuje wyniki obliczeń Przewodniczącemu obrad i do protokołu.
- Uchwały i wnioski oraz kwestie sporne rozstrzygane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
Rozdział VI
Pracownicy Izby
§ 32.
- Izba może zatrudniać pracowników w administracji Izby, jak i do prowadzonej przez Izbę działalności gospodarczej. Pracownicy w zakresie stosunku pracy podlegają Zarządowi Izby.
Rozdział VII
Majątek Izby
§ 33.
- Majątek Izby pochodzi z:
- wpłat członków;
- darowizn, dotacji;
- składek członkowskich i wpisowego;
- dochodów z działalności gospodarczej.
§ 34.
- Izba ma prawo posiadać majątek ruchomy i nieruchomy
Rozdział VIII
Działalność gospodarcza
§ 35.
- Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych.
§ 36.
- O rozpoczęciu działalności gospodarczej i formie jej prowadzenia decyduje Rada Izby. Działalność gospodarczą Izby prowadzi Zarząd również jeżeli jest to działalność w postaci wyodrębnionego zakładu. W przypadku udziałów w spółkach prawa handlowego Zarząd reprezentuje Izbę w spółce.
Rozdział IX
Postanowienia różne
§ 37.
- Izba może zawierać umowy o współpracy w określonej dziedzinie, w zakresie swoich celów określonych w statucie.
§ 38.
- Przy Izbie funkcjonuje stały sąd polubowny, którego regulamin uchwalony jest przez Radę Izby. Rada Izby ustala również zasady pokrywania kosztów postępowania przed tym sądem. Rada Izby może podjąć uchwałę o utworzeniu sądu polubownego wspólnie z innymi organizacjami.
Rozdział X
Zmiana statutu i likwidacja Izby
§ 39.
- Zmiana statutu Izby następuje poprzez uchwałę Walnego Zgromadzenia podjętą większością 2/3 głosów obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
§ 40.
- Likwidacja Izby następuje poprzez uchwałę Walnego Zgromadzenia podjętą większością 2/3 głosów obecnych na Walnym Zgromadzeniu.
§ 41.
- W przypadku likwidacji Izby ostatnie Walne Zgromadzenie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Izby.
§ 42.
- Likwidację Izby przeprowadza powołany przez Walne Zgromadzenie likwidator.