Doradzamy przedsiębiorcom

Aktualności

Aktualności

projekt SPOCS - Jak rozpocząć działalność gospodarczą poza granicami Polski?

2012-01-26

Instytut Logistyki i Magazynowania z rekomendacji Ministerstwa Gospodarki realizuje razem z partnerami ze Wspólnoty Europejskiej pilotowe wdrożenie elektronicznych procedur transgranicznych. Prace realizowane są w ramach dużej skali międzynarodowego informatycznego projektu badawczego nazywanego w skrócie SPOCS (ang. Simple Procedures Online for Cross-Border Services www.eu-spocs.eu).

Jego celem jest zbudowanie w krajach UE drugiej generacji Pojedynczych Punktów Kontaktowych oraz umożliwienie za ich pomocą przez Internet  rejestrację transgranicznych usług. Działania te są kontynuacją przyjętej w grudniu 2006 r. Dyrektywy Usługowej wprowadzającej swobodę świadczenia usług wewnątrz Wspólnoty. Jej podstawowym celem jest zniesienie przeszkód w rozwoju działalności usługowej między państwami członkowskimi, promowanie zrównoważonego, trwałego postępu gospodarczego i społecznego. Ważną rekomendacją dyrektywy jest budowa sieć Pojedynczych Punktów Kontaktowych, które wykonanie tradycyjnych procedur administracyjnych związanych z obrotem gospodarczym drogą online (np. www.eu-go.gov.pl). 

Czym jest SPOCS

SPOCS dostarcza łatwy i bezproblemowy dostęp online do transgranicznych procedur administracyjnych realizowanych w oparciu o istniejącą narodową infrastrukturę. Nowa technologia pozwala przedsiębiorcy, w wybranym przez siebie kraju, dokonać niezbędnych formalności drogą elektroniczną. Operację tą realizuje na Pojedynczym Punkcie Kontaktowym, który rozpoznaje kraj pochodzenia przedsiębiorcy i wskazują dla niego listę rodzimych dokumentów jakie może wykorzystać przy wypełnianiu wniosku. Przełomowym osiągnięciem technologii SPOCS jest faktyczne wykonanie online procedur administracyjnych w urzędach obcego państwa bez konieczności opuszczania biura. Przedsiębiorca będzie mógł wykorzystać posiadane dokumenty poświadczające wykonywanie działalności zgodnie z przepisami prawa na terenie RP.

Pilotaż projektu został podzielony na dwie fazy. W pierwszej biorą udział: Austria, Niemcy, Polska, Grecja i Włochy. Powyższe kraje rozpoczęły pilotaż od lipca 2011 w zakresie trzech profesji: pośrednik turystyczny, pośrednik w obrocie nieruchomościami oraz mistrz budowlany. W drugiej fazie -  Litwa, Portugalia oraz Słowacja wkrótce przystąpią do pilotażu.

Jak biuro podróży w Polsce rozpoczęło działalność w Grecji

Opisana powyżej technologia SPOCS została już praktycznie wykorzystana w celu świadczenia usług turystycznych na terenie Grecji. Polski przedsiębiorca prowadzący biuro podróży w Warszawie zamierzał rozszerzyć swoją działalność na terenie Grecji. W tym celu na greckim portalu Pojedynczego Punktu Kontaktowego (http://www.ermis.gov.gr) znalazł  opis wymaganych dokumentów do rejestracji i rozpoczęcia swojej działalności w Grecji. Portal poinformował o możliwości skorzystania z posiadanych polskich gwarancji bankowych, które są wymagane jako załącznik do wniosku. Dodatkowo, przedsiębiorca odnalazł informacje, że może wykorzystać swoją rodzimą firmę oraz wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, aby świadczyć usługi w Grecji bez konieczności ponownej rejestracji nowego przedsiębiorstwa. Po wypełnieniu elektronicznego formularza, przedsiębiorca przesłał go wraz z załącznikami bezpiecznym szyfrowanym kanałem komunikacyjnym oraz czekał na potwierdzenie rozpoczęcia swojej działalności w Grecji. Bez opuszczania polskiego biura przedsiębiorca załatwił niezbędne formalności i obecnie świadczy usługi w tym kraju.

Zaproszenie do pilotażu transgranicznych usług agenta turystyki

Instytut Logistyki i Magazynowania pragnie zachęcić organizacje turystyczne do wsparcia projektu SPOCS poprzez propagowanie  możliwości realizacji formalności drogą elektroniczną w celu świadczenia usług agenta turystyki na terenie Grecji i Niemczech w ramach pilotażu projektu. Instytut Logistyki oferuje przedsiębiorcom bezpłatne wsparcie w procesie rozpoczynania działalności w Grecji i Niemczech. Pilotaż projektu trwa do czerwca 2012r.

Więcej informacji o pilotażu projektu znajduje się na stronie internetowej www.eu-spocs.eu/pilots

 

Osoba do kontaktu:

Katarzyna Rzyszczak

Centrum Elektronicznej Gospodarki

Instytut Logistyki i Magazynowania

www.ilim.poznan.pl

tel. +48 61 666 48 44

< zobacz listę aktualności

Newsletter

Zostań członkiem izby

Członkiem Izby może zostać osoba prawna lub fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą

więcej

Przeglądaj oferty

Nawiąż nowe kontakty biznesowe. Przeglądaj oferty zrzeszonych przedsiębiorstw.

więcej

Kontakt

Pl. Wolności 18
61-739 Poznań
Tel. 61 851 78 48
E-mail: izba@pcc.org.pl

więcej

Nasi partnerzy