Doradzamy przedsiębiorcom

Aktualności

Aktualności

33 Międzynarodowe Targi Żywności i Napojów FOODEX JAPAN 2008.

2007-09-21

Termin i lokalizacja wystawy Kolejna edycja wystawy odbędzie się w dniach od 11 (wtorek) do 14 (piątek) marca 2008 roku w mieście Makuhari (prefektura Chiba). Areną targów będzie Makuhari Messe (hale 1-8). Stanowiska będą otwarte codziennie od 10 do 17 z wyłączeniem ostatniego dnia, kiedy to zamknięcie nastąpi o godzinie 16.30. Zgłoszenie uczestnictwa prosimy przesyłać do 26 października 2007 roku, co jest uwarunkowane ostatecznym terminem rezerwacji stoisk targowych (29.10.2007) Ostatecznym terminem płatności za miejsce w holu wystawowym jest 9 listopada 2007 roku. Firmy zainteresowane wykupem miejsca wystawowego proszone są o wcześniejszy kontakt z organizatorem w celu uzyskania szczegółów dokonania płatności.

Stoiska

Tegoroczna wystawa przyciągnęła rekordową liczbę 2 425,00 wystawców, którzy na powierzchni 29 183 m2 rozłożyli aż 3 479 stoisk. Wystawcy reprezentowali 64 kraje. W ciągu 4 dni trwania targów odwiedziło je 95 719,00 osób.
O rozlokowaniu stoisk na, zarówno indywidualnych, jak i tych zrzeszonych w stoiskach narodowych, decyduje sekretariat wystawy. Miejsca w ramach stoisk narodowych rozdziela natomiast koordynator danego stanowiska. Przy rozdzielaniu stanowisk brane są pod uwagę następujące czynniki: liczba zamówionych stoisk; kolejność otrzymanych zgłoszeń; ilość stoisk w latach poprzednich.
Istnieją dwa warianty wykupienia stoisk targowych:

  • Space With Shell Scheme Plan - zapewnia wystawcy podstawowe akcesoria potrzebne do stworzenia i funkcjonowania stoiska. Za cenę 577 500 jenów (13 708,12 PLN po kursie średnim z dnia 18 września br.) wystawca otrzymuje 9 m2 powierzchni, co pozwala na wybudowanie stoiska o wymiarach 3 x 3 x 2,7 (wszystkie wymiary w metrach). W cenę wliczonych jest szereg urządzeń składających się na budowę stoiska. Ta wersja aranżacji jest rekomendowana przez Wydział Ekonomiczno-Handlowy Ambasady RP w Tokio.
  • Space Only Plan - jest znacznie uboższą w detale ofertą i przeznaczona jest dla wystawców posiadających wyposażenie składane stoiska. Za cenę 359 100 jenów (8 523,96 PLN po kursie średnim z dnia 18 września br.) przedsiębiorca otrzymuje podobną ilość powierzchni użytkowej. Poza kosztem przygotowania stoiska, wystawca będzie odpowiedzialny za pokrycie kosztów zużycia energii elektrycznej, zużycia gazu, wody, a także wszelkich urządzeń wynajmowanych na czas ekspozycji, np. lodówek czy zamrażarek.


ALTERNATYWNIE dla firm nie korzystających ze stoiska samodzielnego istnieje możliwość wystawiania się BEZPŁATNIE na zbiorowym stoisku promocyjnym, wspólnie z Wydziałem Promocji, Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Tokio.

Dla polskich firm uczestniczących w Targach istnieje możliwość zaproszenia przez Wydział Promocji, Handlu i Inwestycji wskazanych przez Państwa firm japońskich do odwiedzenia stoiska. Ponadto organizatorzy mogą wspomóc Państwa w akwizycji w okresie przed targami, udając się do firm tudzież ich stowarzyszeń. Do Państwa dyspozycji mogą być również zarezerwowane (z odpowiednim wyprzedzeniem) pomieszczenia recepcyjne Wydziału Ambasady na potrzeby spotkań z klientami.

Grupowy udział w targach

W przypadku zainteresowania ze strony firm polskich Izba zorganizuje grupowy wyjazd i uczestnictwo w targach w charakterze wystawcy lub zwiedzającego.

Sposób prezentacji oferty na targach

Wskazane jest posiadanie dużej ilości folderów reklamowych w języku angielskim, najlepiej z przygotowanym cennikiem, ewentualnie delegat powinien posiadać uprawnienia negocjacyjne. Konieczna jest informacja o wszelkich zastosowanych dodatkach do żywności (część stosowanych w Europie jest zakazana). Sugerujemy wstrzymanie się z tłumaczeniem oferty na japoński do pierwszego bezpośredniego kontaktu z rynkiem. Profesjonalne tłumaczenie ze względu ma specyfikę rynku japońskiego możliwie jest jedynie w Japonii (czasem proponuje je potencjalny klient wówczas w Polsce odbywałby się jedynie druk).
Przy wystawianiu produktów przetwórstwa prawie zawsze wystawia się próbki;  specyficzny klient japoński preferuje zbieranie ich już na targach;
dla firm zainteresowanych eksportem produktów nieprzetworzonych i świeżych (mięso, owoce świeże i mrożone) najbardziej dogodną formą jest prezentacja na ekspozycji targowej katalogów, ofert, materiałów informacyjnych i reklamowych, ponieważ konieczne jest uzyskanie odpowiednich certyfikatów.

Zakres usług oferowanych przez organizatora

Wynajem powierzchni wystawienniczej 9 m2 (dla wystawców indywidualnych),
organizacja przelotów (wyloty z Warszawy), zapewnienie zakwaterowania,
organizacja transferów na trasie: lotnisko-hotel-lotnisko wraz z opieką pilota,
transfery na trasie: hotel-targi-hotel, program turystyczny wraz z opieką pilota,
ubezpieczenie. Dokładny program i kosztorys misji zostaną przedstawione zainteresowanym firmom.

Informacje dodatkowe

Japonia importuje większość żywności. Wartość całkowitego importu wynosi blisko 40 mld EUR (2004 rok).
Głównym źródłem pochodzenia importu były USA (30%), Chiny (13%) i Australia (7%), a regionalnie Ameryka Północna (35% ) i Azja (30%), na Europę Zachodnią, Oceanię i Amerykę Południową przypadało odpowiednio 13%, 9% i 7%. Struktura geograficzna importu wynika przede wszystkim z podaży towarów specyficznych dla japońskich upodobań i przyzwyczajeń w zakresie pożywienia. 
W strukturze towarowej wartościowo dominuje import produktów morza (33%), a następnie mięsa (19%). Zboża stanowią wartościowo 10% importu, owoce 7%, warzywa 7%, cukier 1%, używki i przyprawy 4%, pasze 5%, napoje 4%, tytoń 6% i pozostałe (włączając nabiał) 4%.
Dotychczasowa wartość importu żywności (z wyłączeniem surowców paszowych) z Polski jest rzędu 10 mln USD rocznie, przy czym większość stanowi import mleka w proszku i przetworzonego mięsa końskiego. Dodatkowo importuje się za około 1mln USD napojów alkoholowych i niewielkie ilości przetworów warzywnych (ogórki kiszone), koncentratu jabłkowego oraz suszu owocowego i warzywnego. Towary (branża spożywcza) o największych możliwościach eksportowych według Wydziału Promocji, Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Tokio

Jedną z dziedzin przemysłu spożywczego o największym potencjale wzrostu importu w Japonii jest branża mięsna. Roczna wartość importowanego mięsa kształtuje się w granicach 10 mld USD. Największe możliwości zwiększenia wolumenu eksportu dla polskich przedsiębiorców występują w przypadku mięsa drobiowego i mięsa wieprzowego. Produkty drobiowe mogą spotkać się z zainteresowaniem japońskich partnerów przede wszystkim ze względu na pojawienie się w tamtym regionie ptasiej grypy, co miało wpływ na zmniejszenie importu ze strony tradycyjnych, tanich dostawców azjatyckich. Ocenia się, że możliwe jest ustalenie wartości polskiego eksportu tego towaru na poziomie 3 mln USD.

Zdecydowanie lepiej może ta liczba wyglądać w przypadku eksportu wieprzowiny. Złożyło się na to wykreślenie Polski z listy krajów zagrożonych pryszczycą, co w konsekwencji zaowocowało dopuszczeniem polskich produktów z tej grupy towarowej na rynek japoński, a także stopniowe wypieranie wołowiny przez mięso wieprzowe - efekt działania BSE. Aby skutecznie wejść, a następnie egzystować na rynku japońskim, należy spełnić następujące warunki:

  • bezwzględne przestrzeganie miejscowych, bardzo surowych, norm i wymogów fitosanitarnych;
  • dokładne zapoznanie się ze skomplikowanym systemem ceł i cen egzystującym w ramach japońskiego rynku;
  • produkcja wieprzowiny o walorach smakowych podobnych do mięsa wytwarzanego przez duńskich producentów, którzy są największym eksporterem tego towaru do Japonii.

Polska od lat eksportuje na ten rynek mięso końskie o wartości 300 tys. USD. Jednakże ze względu na niszowo - koneserski charakter rynku oraz ograniczenia podaży nie należy oczekiwać większych szans na ekspansje. Wzrost podaży może za to wystąpić w grupie owoców mrożonych, w szczególności jagód, a także suszu owocowego i warzywnego. Obecny eksport kształtuje się na poziomie 1,5 mln USD rocznie. Możliwe jest zwiększenie dostaw o 10 - 20%.

Kontakt

Wszystkich zainteresowanych bardzo prosimy o pisemne zgłoszenia do jednego z organizatorów:

Z ramienia Polskiej Izby Gospodarczej Importerów, Eksporterów i Kooperacji:


Pani Maria Narożniak nr tel. 061 854 21 90, fax. 061 851 78 28, e-mail: m.narozniak@pcc.org.pl

Z ramienia Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych:

Pani Ewa Kowalczyk nr tel. 022 334 98 74, fax: 022 334 99 99, e-mail: ewa.kowalczyk@paiz.gov.pl
 

< zobacz listę aktualności

Newsletter

Kalendarium

Grudzień 2018

P W Ś C P S N
          01 02
03 04 05 07 08 09
10 11 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
Punkt konsultacyjny

Zostań członkiem izby

Członkiem Izby może zostać osoba prawna lub fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą

więcej

Przeglądaj oferty

Nawiąż nowe kontakty biznesowe. Przeglądaj oferty zrzeszonych przedsiębiorstw.

więcej

Kontakt

Pl. Wolności 18
61-739 Poznań
Tel. 61 851 78 48
E-mail: izba@pcc.org.pl

więcej

Nasi partnerzy